“And one jus d’orange”. De serveerster zet een glas verse sinaasappelsap voor mijn neus en vanwege de manier waarop ze het woord jus d’orange uitspreekt waan ik me even in Frankrijk. Ik zit echter op een Nijmeegs terras voor een borrel met enkele collega’s. Het gebrek aan personeel in de horeca is zo groot dat je al lang niet meer alleen in de Randstad in het Engels bediend wordt. Begrijpelijk, maar ik voel me soms wel toerist in eigen land.

Waar komen al die Engelssprekende jongelui in de horeca vandaan? Er zullen ongetwijfeld wat Oekraïense vluchtelingen bij zijn, maar het zijn in ieder geval vooral buitenlandse studenten. En soms zijn ze zowel student als Oekraïens. De verklaring is vrij simpel: ongeveer vijfentwintig procent van alle eerstejaarsstudenten aan Nederlandse hogescholen en universiteiten komt op dit moment volgens het CBS uit het buitenland. Aan de Nederlandse universiteiten gaat het zelfs om veertig procent (!). Dat zijn er zo veel dat ze moeite hebben om überhaupt een kamer te vinden. En als ze die al vinden betalen ze zich blauw. Dus is een bijbaan voor veel van hen (net als voor Nederlandse studenten trouwens) bittere noodzaak. En in de horeca liggen bijbanen voor het oprapen.

De afgelopen vijftien jaar is het Nederlandse hogere onderwijs zich steeds meer op buitenlandse studenten gaan richten. Daardoor worden steeds meer opleidingen in Nederland alleen in het Engels gegeven. De vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) roept de politiek op om meer aandacht voor het Nederlands in het hoger onderwijs te hebben: https://www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/2019/03/oproep-tk-nederlands-volledig/

De belangrijkste problemen die de vereniging onder de aandacht brengt:

  • Doordat de noodzaak om bepaalde studies in het Engels te geven niet aangetoond kan worden, overtreden veel Nederlandse universiteiten de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Die wet schrijft namelijk voor dat het onderwijs in beginsel in het Nederlands wordt verzorgd, en dat instellingen van hoger onderwijs de Nederlandse taalvaardigheid van Nederlandse studenten bevorderen.
  • Hoewel er grotere aantallen buitenlandse studenten aangetrokken worden, neemt het budget voor onderwijs niet toe. Dit betekent dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat, want dezelfde beschikbare hoeveelheid geld wordt over meer studenten uitgesmeerd.
  • Het Engels van veel Nederlandse studenten is niet goed genoeg om zich fatsoenlijk uit te kunnen drukken in hun vakgebied. Tegelijkertijd gaat ook hun kennis van de Nederlandse taal achteruit, omdat ze steeds meer in het Engels moeten doen.
  • Op het moment dat afgestudeerde studenten van een Engelstalige opleiding plotseling in Nederland gaan werken, zorgt hun gebrekkige Nederlands ervoor dat ze hun kennis niet goed kunnen overbrengen of toepassen.

Ik denk dat we goed moeten kijken wanneer het volgen van een Engelstalige studie in Nederland meerwaarde heeft. In de meeste gevallen lijkt nadruk op Nederlandstalig onderwijs me het nuttigst. Alleen als studenten opgeleid worden voor een internationale carrière is een studie in het Engels een stuk logischer dan wanneer de verwachting is dat ze gewoon in Nederland aan de slag gaan. Al is het maar in de bediening.

Ondertussen is onze Nederlandse prinses Amalia net met haar studie Politics, Psychology, Law and Economics aan de Universiteit van Amsterdam begonnen. Voor je het weet bestelt de prinses van Oranje op een Amsterdams terras ‘orange juice’ in plaats van Hollandse jus d’orange. The horror.


0 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.